خانه / یادداشت ها / فعالیت های فرهنگی و ذائقه جامعه

فعالیت های فرهنگی و ذائقه جامعه

مهدی دلبند

🔷مدتی است درگیر دو موضوع ” چگونگی اثرگذاری فعالیت های فرهنگی” و ” چگونگی تشکل سازی و شبکه سازی مراکز و فعالیت های فرهنگی” در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستم. نکات زیر قابل تأمل است

  1. مجموعه فعالین و فعالیت های ارزشی و مذهبی و انقلابی محدود به قشر خاصی شده است و جریان عمومی و اجتماعی نسبتی با آنها برقرار نمی کنند. سرخوردگی و افسردگی موجود در بین به اصطلاح #بچه_هیئتی_ها و #بچه_حزب_اللهی_ها و گلایه آنها از اینکه دیگر کارهایشان جاذبه ای برای نسل جدید ندارد و احساس اینکه در اقلیت قرار گرفته اند، شاهدی بر لزوم بازنگری و بازتعریف “فعالیت فرهنگی” است.
  2. نکته دیگر در تعریف و حدود و ثغور فعالیت فرهنگی است. منظور یک هیئتی و مذهبی از کار فرهنگی چیست؟ آیا منظور او تعظیم شعار و مناسک مذهبی در قالب مسجد و هیئت است، یا حوزه های دیگر فرهنگ مثل کتاب، موسیقی، فیلم و… را شامل می شود؟ نسبت میان دین و فرهنگ باید روشن شود
  3. سؤال دیگر آن است که کار فرهنگی متناسب با تغییرات فرهنگی نسلهای جدیدتر چیست؟ یعنی اینکه آیا در جبهه حزب اللهی ها، درباره روش های جذب متناسب با ذائقه فکری و فرهنگی جامعه امروز فکری می شود؟
  4. اکنون نسبت به گذشته تغییرات مهمی حاصل شده است. از یک سو ما با کم رونقی فعالیت های مذهبی مثل هیئت های مذهبی، جلسات قرآن و دعا و… مواجه شده ایم و از سوی دیگر بدنه جامعه به سمت ظواهر فرهنگ به اصلاح مدرن تمایل پیدا کرده است.

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین پایگاه مجازی جبهه فرهنگی انقلااب اسلامی است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

56 − 47 =

bigtheme